Lifestyleblog over voeding, gezondheid, duurzaamheid en tuinieren
DinerLunchReceptenSalades

Gefermenteerde appelschijfjes

Fermenteren is hip! Mede door pionier Christian Weij is Nederland enthousiast geworden over deze mooie conserveertechniek. Het helpt in duurzaam leven: je kunt je groente en fruit langer behouden door ze te fermenteren. En daarnaast  bevat gefermenteerd voedsel en drinken probiotica. En dat vinden onze darmen heel erg fijn!

Omdat we dit jaar nogal een flinke appelopbrengst hebben besloot ik om een klein deel van de appeloogst te gaan fermenteren. Neeee geen appelcider (wil ik nog wel gaan maken!) maar ‘gewoon’ gefermenteerde appelschijfjes. Wat je daarmee kunt doen? Eet regelmatig een schijfje om je darmen en je smaakpapillen een plezier te doen. Daarnaast kan je de gefermenteerde appel bijvoorbeeld in je salade verwerken. Een zuurtje in salade is altijd fijn!

Wat heb je nodig

voor één grote pot appelschijfjes

  • 2 of 3 stevige appels (afhankelijk van de grootte)
  • 4 eetlepels citroensap
  • 1 theelepel keltisch zeezout
  • 1 probioticacapsule (ik gebruikte een protbioticacapsule van Vitiv)
  • 400 ml water
  • 1 kaneelstokje en 1 steranijs OF 3-5 laurierblaadjes (lees onderaan meer smaakvariatietips)

Keukengerei

  • Een glazen pot inclusief deksel met een inhoud van 800 ml of een weckpot ongeveer dezelfde inhoud
  • Glazen plat en rond voorwerp om drijvende appels onder het pekelwater te houden. Ik gebruikte een glazen deksel van een weckpotje.
  • Een glazen coaster of iets van steen is ook een goede optie.
  • In het boek “Verrot Lekker” van Christian Weij lees je dat een boterhamzakje gevuld met water ook een ‘deksel’ kan vormen. Ik probeer zoveel mogelijk plastic te vermijden, maar dit is dus ook een optie als je niets anders hebt!

Aan de slag

  • Meng het water met de citroensap en het keltisch zeezout
  • Open de capsule met probiotica en voeg het poeder toe aan het pekelwater, meng goed
  • Boen de schil van de appels schoon
  • Schil de appels niet, snij de appels in kwarten, verwijder het klokhuis en snij de kwarten in 3 of 4 plakjes
  • Vul de pot tot ongeveer 5 centimeter van de bovenrand met de appelschijfjes
  • Giet het pekelwater eroverheen en zorg dat de appels onderstaan. Te weinig water? Vul aan totdat de appelschijfjes net onder water staan
  • Plaats het glazen dekseltje op het mengsel en zorg dat alles onder water staat
  • Draai het deksel op de pot en zet de pot op een plek met kamertemperatuur en vermijd zonlicht
  • Na 4 of 5 dagen is je appel voldoende gefermenteerd. Wil je een intensere smaak? Laat dan nog 1 of 2 dagen verder fermenteren. Let op: te lang fermenteren resulteert in appelmoes 🙂
  • Je kunt de gefermenteerde appels twee maanden in de koelkast bewaren. Het beste is dan om het pekelwater weg te gieten. Als je de appels in het pekelwater bewaart in de koelkast zal het fermentatieproces zal door de lage temperatuur vertraagd worden, maar de appels zullen wel steeds zachter worden.

Variëren met smaken

Je kunt natuurlijk alle kanten op met het toevoegen van smaken. Je kunt in plaats van de laurierblaadjes of de kaneel en steranijs ook tijm toevoegen. Of oregano, munt of citroenmelisse. Roomse kervel, rozemarijn, noem maar op! Geef je zintuigen en je fantasie de ruimte!

Voeg de appels toe aan je ontbijt, je salade, eet lekker uit het vuistje  of maak een raw apple crumble.

Gefermenteerde appelschijfjes: een feestje voor je darmen. Eet smakelijk!

%d bloggers liken dit: