Lifestyleblog over voeding, gezondheid, duurzaamheid en tuinieren
Gezondheid

Ik eet glutenvrij… wat nu?

Hollanders en brood. We kunnen er wat van. Ik krijg dus vaak opgetrokken wenkbrauwen te zien als ik vertel dat ik glutenvrij eet. En dat ik dus bijvoorbeeld geen brood meer eet. Ik heb geen coeliakie maar ik ben overgevoelig voor gluten glutensensitief noem je dat. De wetenschap schijnt er nog niet over uit te zijn of glutenovergevoeligheid bestaat en of gluten schadelijk zijn. Vanuit de natuurgeneeskundige/orthomoleculaire hoek hoor je steeds meer verhalen van mensen die van zeer veel klachten zijn verlost door te stoppen of minderen met gluten.

Je hoeft bij mensen met overgevoeligheid niet strikt gescheiden te koken, zoals dat wel bij mensen met coeliakie moet. Maar dagelijks voeding met gluten eten geeft veel ellende bij mij. Steeds meer mensen blijken hier last van te hebben. Lees hier meer over de nadelige werking van gluten.

Wat zijn gluten?

Gluten zijn eiwitten die je in veel granen en tarwe tegenkomt. Ze zorgen voor een goeie structuur en elasticiteit in bijvoorbeeld brood en cake. Veel mensen verwarren gluten met koolhydraten: en dat is echt niet hetzelfde! Er zijn dus heel veel koolhydraten die je wél kunt eten en die geen gluten bevatten. Denk aan (zoete) aardappel, (zilvervlies)rijst, bonen en peulvruchten, boekweit, quinoa. Ook havermout is glutenvrij. De reden waarom je veel over glutenvrije havermout leest is weer vanwege mensen met coeliakie: havermout bevat sporen van gluten. Maar haver is van zichzelf glutenvrij.

Wat moet je dán eten?

Ons ontbijt en onze lunch is behoorlijk brood-georienteerd. En dus boordevol gluten. En dat vinden wij heel normaal. Maar er zijn hele volksstammen die net als ik hun ontbijt en lunch anders invullen. En ook je avondeten kan fantastisch smaken zonder een enkel gluutje. Het kan dus echt. Maar je moet wel even uit je gewoonteboompje klimmen!

glutenvrij pannenkoek1. Broodvervanger

Zo af en toe maak ik een broodvervanger, zodat ik toch iets kan besmeren en beleggen. Dat doe ik in de vorm van homemade crackers, pannenkoeken, wraps of flat breads. Als het effe kan maak ik meteen een flinke voorraad en vries ik dat in.

In een restaurant eet ik voor de lekker nog wel ‘s een glutenvrij broodje, kan ik lekker smeren met roomboter terwijl we genieten van een wijntje en wachten op wat gaat komen. Maar omdat ik glutenvrij eet, wil dat absoluut niet zeggen dat ik de standaard glutenvrije producten koop en eet. Het merk Schar springt enorm in op de glutenvrije rage en ook Albert Heijn heeft een eigen lijn ontwikkeld. Als je coeliakie hebt is dit misschien een goeie oplossing.

Maar voor mij heeft een glutenvrij brood weinig zin: er zitten vaak enorm veel lege koolhydraten in (witte rijstmeel, suiker, maismeel). het is dus niet echt voedzaam; het vult alleen. Een glutenvrij product eten is dus niet per definitie gezonder. Dus laat je niks wijsmaken!

Naast dat ik dus liever geen gluten eet, wil ik dat wát ik eet ook voedzaam is; dat er stoffen in zitten die me goed doen (vitamines, mineralen; goeie bouwstoffen).

Ralph Moorman heeft een glutenvrij brood van Yam op de markt gebracht dat wél voedzaam is en best ‘s in je ontbijt of lunch opgenomen kan worden.

2. Ontbijt

Mijn ontbijt is bijna iedere ochtend weer anders!

glutenvrij blog smoothie

Een smoothie van spinazie, appel, gember, kokosolie, hennepzaad, macapoeder en water.

a) Vaak ontbijt ik met een  smoothie. Iedere keer met andere ingrediënten. De basis is groente (spinazie, sla, biet, andijvie, wortel, etc.) Dat vul ik aan met fruit. Ik gebruik daarnaast ook zaden (chiazaad, lijnzaad, pompoenzaad of hennepzaad), gember en kokosolie. Soms gooi ik er nog wat superfood doorheen zoals bijvoorbeeld maca- of tarwegraspoeder of bijenpollen. Een schep rauwe cacao of kokosrasp is ook heerlijk. Er zijn plenty mogelijkheden!

b) Boekweitpap of havermoutpap met fruit. Ik ben geen grote fan van de smaak van boekweit. Maar een schep cacao en kokosrasp door de boekweitpap doet wonderen!

Hier een recept met boekweitpap met cacao en en fruit.

En hier een recept voor een zomerse boekweitpap met kokos en vanille!

c) Een pannenkoek (van bijvoorbeeld boekweitmeel, havermeel of teffmeel) met fruit, homemade jam, notenpasta of avocado, kiemgroenten of een flinke hoeveelheid rauwkost.

d) In het weekend maken we soms granola. Dat eet ik  met kwark en vruchten.

e) Een gebakken ei met (kiem)groenten en een homemade pannenkoek of een rijstwafel is een prima ontbijt na een avondje kroegen.

Ik heb nog nooit zo gevarieerd ontbeten sinds De Omslag!

glutenvrij blog salade

Lunchsalade met zilvervliesrijst, komkommer, groene dille, knoflook, geitenkaas, bijenpollen en kurkuma. En een heerlijke dressing natuurlijk!

3. Lunch

Mijn lunch bestaat meestal uit een maaltijdsalade. Soms uit een kliekje van de vorige avond. Als ik wat langer in de keuken wil staan bak ik wraps of crackers en beleg ik die zeer royaal met roomboter, rauwkost, kiemgroente of gewokte groente en vul ik aan met eiwitten (gekookt ei, vis of geitenkaas). Een boerenkoolcracker met pesto en groenten: heerlijk!

Ik vind het nu echt heel raar om zonder rauwkost of groente te lunchen. Ik heb een voldaan gevoel na de lunch en ik heb geen last van een energiedip.

Klik hier voor mijn blog met makkelijke lunchtips!

4. Diner

Glutenvrij avondeten vinden de meesten die zijn ‘overgeschakeld’ makkelijker dan bijvoorbeeld de lunch. Zoete aardappels, rijst, boekweit, bonen, peulen, linzen, aardappels, quinoa; allemaal glutenvrij.

De standaard pasta van tarwe is een glutenproduct. Dus ik maak lekker mijn eigen glutenvrije boekweitpasta. Met een veel hogere voedingswaarde (o.a. magnesium). Glutenvrije pasta uit de supermarkt hoef ik in principe niet vanwege de eerdergenoemde lege koolhydraten. Als ‘t een keer op het menu staat prima: maar ik word er niet heel enthousiast of veel gezonder van.

5. Snacks

Ik eet bijna iedere avond nog iets ‘snackerigs’. Aan chips doen we in principe niet meer; ook mijn lief is er jaren geleden vanaf gestapt. Maar snacks zijn toch nog best vaak koolhydraat/gluten georiënteerd. Borrelnootjes, toastje zalm, stokbroodje kruidenboter, bitterballetje…

Sinds kort probeer ik ‘s avonds zo min mogelijk koolhydraten te eten (daar slaap ik beter van, echt waar!). Mijn glutenvrije crackers, rijstwafels of maiswafels moest ik dus vervangen door iets anders: iets met minder koolhydraten. Dat was even zoeken. Maar nu beleg ik schijfjes komkommer of courgette met kaas, of smeer ik er tahin of pesto op of eentje met humus. Een paar blokjes geitenkaas of een handje noten erbij: heerlijk. Eventueel nog een dipje met wat rauwkost en je kunt behoorlijk aan de snack!

6. Een nieuw uitgangspunt

Als je glutenvrij wilt eten, moet je op een andere manier gaan denken. De bekende basis van brood met beleg is voor mij allang geen vanzelfsprekendheid meer. Het heeft me een aantal maanden gekost om op nieuwe ideeën te komen en ik leer nog steeds bij. Je zult merken dat na een aantal maanden van verandering al heel veel van wat je gewend was uit je systeem is.

Ik voel me energieker, mijn darmen zijn gezond(er) geworden, mijn chronische klachten zijn verdwenen en ik ben blij met wat ik eet.

In de gloria, ja ja…

Soms ben ik ook minder enthousiast. Als ik een off day heb, als ik het megadruk heb of gewoon moe ben na een weekend optreden of een avondje kroegen, dan baal ik er enorm van dat ik niet gewoon een paar boterhammen uit de broodzak kan halen en me één minuut later op mijn ontbijt of lunch kan storten. Niets is ‘s morgens erger dan de herrie van een blender als je een houten kop hebt.

Op baaldagen helpt het me als ik dan heel makkelijk een paar homemade wraps uit de vriezer kan opdiepen. Even beleggen met geitenkaas en wat rauwkost: en je hebt binnen een mum van tijd iets lekkers en makkelijks te eten.

Sinds mijn nieuwe stijl eten zijn m’n lief en ik niet alleen gezonder gaan eten. We eten ook veel gevarieerder. We proberen veel meer uit en komen daardoor op hele verrassende en smaakvolle ontdekkingen. Het resultaat op je bord valt ook wel ‘s tegen, maar ja: that’s life.

Het motiveert me op die dagen dat ik een enorme ommezwaai heb gemaakt in mijn gezondheid dankzij o.a. glutenvrij eten. Dus als ik een baaldag heb, dan denk ik daar aan en dan weet ik dat dat baalmoment ook wel weer voorbij gaat. Die chronische pijnklachten die ik bijna 20 jaar lang heb gehad wil ik in ieder geval nooit meer terug. Mijn ontbijten-met-een-boterham-met-frambozenjamritueel behoort absogluut tot het verleden.

glutenvrij blog tortilla

Ook glutenvrij, yummie and healthy op vakantie in Frankrijk. Een heerlijke tortilla voor de lunch.

glutenvrij blog granola

Een lazy zondagsbrunch met homemade granola!

%d bloggers liken dit: