Lifestyleblog over voeding, gezondheid, tuinieren en haken
EtenGezondheidRecepten

Zomerse boekweitpap met kokos en vanille

Boekweitpap; een van m’n favoriete glutenvrije ontbijtjes! Vooral als het wat kouder wordt is een bordje pap ‘s morgens heel aangenaam. De boekweitgruttenpap met cacao doet het ook goed bij ons thuis. Maar afwisseling is belangrijk en ook fijn! Dus nu eens een andere smaakmaker dan cacao: vanille en kokos. Het vanilleextract kan je heel gemakkelijk zelf maken, en is stukken goedkoper dan steeds een kant-en-klaar flesje uit de winkel! Klik hier voor een recept van Eat Pure Love.

Havermoutse pap of de overnight oats zijn weer enorm favoriet sinds een paar jaar. Maar helaas kan ik niet tegen haver. En daarnaast blijf ik herhalen dat afwisseling een must is. Iedere dag ‘overnight oats’ is dus niet heel verstandig. Als jij heel veel haver(mout) eet is afwisselen met boekweit dus een aanrader!

Afwisselen: waarom?

Afwisselen – niet alleen met je ontbijt – met je complete voeding is heel belangrijk. Ieder voedingsmiddel heeft zijn eigen voordelen en zijn eigen vitamines, mineralen, spoorelementen, etc. Als je dit afwisselt heb je dus grotere kans om al die verschillende bronnen binnen te krijgen en verminder je de kans op tekorten.

Boekweit

Ik gebruik graag boekweit. Het is glutenvrij, relatief goedkoop en voedzaam. Met meel maak ik pannenkoeken, de glutenvrije appelcake en veel meer. Ook hierin probeer ik goed af te wisselen. Bakken met kokosmeel, teffmeel, bruine rijstmeel en kikkererwtenmeel bijvoorbeeld.

En met onder andere de boekweitgrutten maak ik dus pap. Je kunt er ook de havervlokken in de homemade granola ermee vervangen. De boekweitgrutten haal ik meestal bij de molen bij ons in de buurt. Maar je kunt het ook online bestellen bij onder andere de Biologische Toko.

Dit recept voor zomerse boekweitgruttenpap is heerlijk in de winter! En hij is heel makkelijk, dus twijfel niet en ga ervoor!

Je hebt nodig

voor 1 persoon

  • 175 ml water of plantaardige melk
  • 2/2,5 eetlepels boekweitgrutten
  • 2 eetlepels kokosrasp
  • 2 theelepels vanilleextract of meer naar smaak
  • 1 theelepel kokosolie
  • klein snufje (himalaya of keltisch zee-) zout
  • fruit naar keuze (ik gebruikte kiwi en gojiberries)
  • Handje noten, pitten of zaden
  • evt. 2 druppels stevia

Aan de slag

  • Breng het water, de boekweitgrutten en de kokosrasp in een pannetje aan de kook
  • Roer regelmatig door
  • Voeg vanilleextract toe
  • Schep de pap na 5 minuten koken in een schaaltje en voeg kokosolie en snufje zout toe
  • Snij het fruit in stukjes en garneer dit samen met de zaden (of noten/pitten).

Enjoy! Lekker een beetje zomer in de herfst!

%d bloggers liken dit: